expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
aku bagi sekeping je kat korang. yang lebih aku makan. kalau nak tahu aku ni paling suka pizza. setakat ni boleh sumbat sampai 9 keping dalam satu masa. so, nak hadiahkan aku untuk birthday beli pizza je tau!

readers

Wednesday, April 16, 2014

Walau Apapun Jadi, Jangan Sesekali...

MENIRU.

ya, perkataan diatas ialah satu perkataan yang tertinggal untuk tajuk utama yang ingin aku coretkan.
Meniru.
Perbuatan ini nampak ringan kan?
Tapi tetap ada nilai.
Baik buruk, nilai tetap nilai.

Bagi aku tiada apa pun yang kau rugi kalau kau tak meniru.
Dan bagi akan rugi orang-orang yang meniru.

Keberkatan.
Kefahaman .
Dua benda ni akan lari dari kita.

Ya, siapa yang dalam dunia ni tak meniru?
Aku rasa semua orang meniru termasuk la aku dan kamu -kamu yang sedang membaca ini.
Cuma, kita perlu nilai, apa benda yang kita tiru tu.
Dulu,
aku pernah la terdesak untuk meniru sebab dah la tak baca buku langsung lepastu ada exam.
Tapi, setakat tanya dua tiga jawapan la. Yang lain buat sendiri.

Tapi payah juga kan nak cakap bab meniru ni?
Sebab terlampau subjektif.
Ada orang tiru nilai baik dalam diri orang lain, ada orang tiru cara masakan orang lain, ada tiru buat duit palsu, ada tiru macam-macam tiru.
Tapi tiru dalam exam, jangan sesekali dibuat.

Sebab kita mungkin puas dengan hasilnya,
tapi hakikatnya kita sedang puas dengan hasil orang lain dan tewas dengan nafsu.

Jangan meniru ya adik-adik.
Jadi matang.
Jadi berani.

JANGAN takut untuk berada dibawah kerana yang diatas belum tentu selamanya diatas. Yang dibawah pasti satu hari ke atas.

Kan?

2 comments:

terima kasih daun keladi,kalau sudi komenlah lagi,tidak pula memaksa diri,namun komen anda amat saya hargai..